Atgal ß sÓra­Ó  
Universiteto integracija ─» Europos auk┼ítojo mokslo strukt┼źras: darbai, problemos ir u┼żdaviniai

Tomas Pabedinskas

Prof. Kęstutis Pukelis, VDU prorektorius tarptautiniams ryšiams
20040226_153039_0.pngPer paskutiniuosius penkerius metus vienas pagrindini┼│ Vytauto Did┼żiojo universiteto tiksl┼│ buvo ir i┼ílieka integracija ─» bendr─ů Europos auk┼ítojo mokslo erdv─Ö. Siekdamas ┼íio tikslo universitetas dalyvavo ir dalyvauja europin─Śse bei tarptautin─Śse studij┼│ ir tyrim┼│ programose bei projektuose. Bolonijos deklaracijos, Europos universitet┼│ asociacijos, kuriai priklauso ir m┼źs┼│ universitetas, kituose tarptautiniuose dokumentuose akcentuojama b┼źtinyb─Ś iki 2010 m. sukurti bendr─ů Europos universitetini┼│ studij┼│ erdv─Ö. Svarbiausi tokios erdv─Śs k┼źrimo principai atspind─Śti Bolonijos deklaracijoje. Jais siekiama:
- supaprastinti ir suvienodinti Europos šalių švietimo sistemas;
- pertvarkyti studij┼│ strukt┼źr─ů ─» dviej┼│ pakop┼│ sistem─ů;
- ─»diegti europini┼│ kredit┼│ pervedimo/u┼żskaitymo sistem─ů;
- skatinti mobilum─ů (student┼│ galimybes rinktis, kuriame universitete studijuoti; studij┼│ u┼żsienio universitetuose u┼żskaitym─ů studentui gr─»┼żus ─» savo ┼íalies auk┼ít─ůj─ů mokykl─ů, studij┼│ program┼│ suderinamum─ů);
- skatinti europin─» bendradarbiavim─ů studij┼│ kokyb─Śs u┼żtikrinimo srityje;
- skatinti europinius standartus aukštajame moksle.
Nema┼ża d─Śmesio skiriama auk┼ítesniam studij┼│ kokyb─Śs lygmens u┼żtikrinimui, konkurencingumo su ┼áiaur─Śs Amerikos ir Azijos universitetais didinimui.

Student┼│ ir d─Śstytoj┼│ mobilumo skatinimas ÔÇô svarbus universiteto u┼żdavinys

Siekiant ─»gyvendinti min─Śtas nuostatas Vytauto Did┼żiojo universitete, pagrindinis d─Śmesys skiriamas student┼│ ir d─Śstytoj┼│ mobilumui. Mainai pagal Socrates/Erasmus program─ů yra dviej┼│ kryp─Źi┼│ ÔÇô VDU d─Śstytojai ir studentai i┼ívyksta d─Śstyti ar studijuoti ─» u┼żsienio universitetus, o u┼żsienio studentai ir d─Śstytojai atvyksta ─» m┼źs┼│ universitet─ů. Per pastaruosius ketverius metus i┼íaugo i┼ívykstan─Źi┼│j┼│ d─Śstytoj┼│ ir student┼│ skai─Źius, taip pat atvyko nema┼żai d─Śstytoj┼│ i┼í u┼żsienio. ┼áie faktai byloja apie VDU, kaip universiteto, did─Śjant─» atvirum─ů ir pasirengim─ů priimti u┼żsienio studentus ir d─Śstytojus. Ta─Źiau atvykstan─Źi┼│j┼│ student┼│ skai─Źius vis dar yra gana ma┼żas. Nors jis ir did─Śja, bet i┼ílieka santykinai nedidelis lyginant su i┼ívykstan─Źiaisiais ÔÇô vienam atvykusiajam tenka 10 i┼ívykusi┼│. Tai lemia kelios prie┼żastys: kalbos barjeras, ma┼ża ─»vairov─Ś kurs┼│, d─Śstom┼│ fakultetuose/katedrose angl┼│ kalba, studij┼│ program┼│ ir kurs┼│ reklamos stoka, n─Śra nustatytos vieningos u┼żsienie─Źi┼│ pri─Śmimo tvarkos (registracijos, studij┼│ kainos ir t. t.). ┼áias problemas s─ůlygoja ir politin─Śs prie┼żastys ÔÇô nuo Lietuvos nepriklausomyb─Śs atk┼źrimo pra─Śjo per ma┼żai laiko, kad VDU gal─Śt┼│ tapti ┼żinomu Europoje ir patraukliu u┼żsienio studentams. Sprend┼żiant ┼íi─ů problem─ů buvo parengti 54 populiariausi┼│ program┼│ kursai angl┼│ kalba, nuo 1998 m. u┼żsienio studentams si┼źloma vieneri┼│ met┼│ Baltijos studij┼│ programa, ─» kuri─ů ─»traukti kursai apie Lietuvos istorij─ů, kult┼źr─ů, d─Śstomi angl┼│ kalba; nuo 1999 met┼│ kasmet organizuojami tarptautiniai keturi┼│ savai─Źi┼│ lietuvi┼│ kalbos ir kult┼źros vasaros kursai, o nuo 2001 m. ÔÇô intensyv┼źs kalbos paruo┼íimo kursai Socrates/Erasmus programos u┼żsienio studentams, kurie pad─Śt┼│ pasirengti studijoms Lietuvos universitetuose bei susipa┼żinti su Lietuvos kult┼źra. Pagal dvi┼íalio bendradarbiavimo sutartis kasmet ─» VDU atvyksta studentai daugiausia i┼í Latvijos ir Lenkijos universitet┼│, taip pat aktyv┼źs mainai vyksta ir su Japonija. U┼żsienio studentus ─» Lietuv─ů vilioja vis dar ma┼żai u┼żsienie─Źiams ┼żinoma ir daugelio neatrasta jauna nepriklausoma valstyb─Ś, ┼íalies istorija ir kalba, nedidel─Śs studij┼│ kainos, nebrangus pragyvenimas, taip pat ─»domus kult┼źrinis gyvenimas. Student┼│ mobilumo skatinim─ů i┼í dalies riboja finansavimo problemos ÔÇô jiems tenka susidurti su l─Ś┼í┼│ tr┼źkumu, nes daugeliu atveju norin─Źi┼│j┼│ i┼ívykti studijoms yra daugiau nei galimybi┼│ gauti valstybin─Ö, universiteto ar fondo stipendij─ů. Taip pat pasigendama kai kuri┼│ fakultet┼│ aktyvaus dalyvavimo student┼│ ir d─Śstytoj┼│ mainuose. Vis d─Ślto, nepaisant min─Śt┼│ tr┼źkum┼│, mobilumo pagal Socrates/Erasmus program─ů ir jam ─»gyvendinti skirt┼│ l─Ś┼í┼│ efektyvaus panaudojimo po┼żi┼źriu VDU u┼żima gana auk┼ít─ů viet─ů kit┼│ Lietuvos auk┼ít┼│j┼│ mokykl┼│ kontekste (pagal d─Śstytoj┼│ mobilumo ─»gyvendinim─ů 2002/2003 m.m. buvome pirmi, o pagal student┼│ ÔÇô penkti).

Campus Europae projektas pad─Śs pl─Śtoti bendr─ů  Europos universitetini┼│ studij┼│ erdv─Ö
20040226_153350_0.pngMobilumui gerinti skirtas naujas Campus Europae (CE) projektas, kuriame su kitais 14 Europos universitet┼│ dalyvauja ir VDU. M┼źs┼│ universitetui ─» ┼í─» projekt─ů ─»sijungti pad─Śjo aktyvi Universiteto rektoriaus prof. Vytauto Kaminsko, Universiteto sekretor─Śs doc. dr. N. Klebanskajos, prorektoriaus mokslui prof. Liudviko Pranevi─Źiaus ir kit┼│ universiteto ┼żmoni┼│ veikla. ┼áiuo metu projekto veikloje aktyviai dalyvauja trys fakultetai. Tai Ekonomikos ir vadybos (CE studij┼│ program┼│ komitete m┼źs┼│ universitet─ů atstovauja prof. Pranas ┼Żukauskas), Gamtos moksl┼│ (prof. L. Pranevi─Źius) ir Socialini┼│ moksl┼│ (doc. dr. Jolanta Kuznecovien─Ś) fakultetai. Aktyviai ir produktyviai ─» CE projekto veiklas ─»sijung─Ś ir VDU student┼│ atstovyb─Ś (prezidentas Jonas Okunis).

Ekonomikos ir vadybos fakultetas CE projekto r─Śmuose kitais metais planuoja i┼ísi┼│sti pirmuosius penkis ┼íio projekto programoje dalyvausian─Źius studentus bei rengiasi priimti tiek pat student┼│ i┼í kit┼│ universitet┼│. VDU jau dabar investuoja l─Ś┼ías ─» CE projekt─ů, finansuodamas ekonomikos, gamtos ir socialini┼│ moksl┼│ d─Śstytoj┼│ ir studij┼│ program┼│ koordinatori┼│ dalyvavim─ů CE studij┼│ program┼│ komitet┼│ veiklose. Ateityje planuojama ─»sijungti ─» humanitarini┼│ studij┼│ program┼│ komiteto darb─ů bei dalyvauti mokytoj┼│ rengimo tyrimo programose. Campus Europae projekte dalyvaujantys universitetai suderina savo studij┼│ programas ir tokiu b┼źdu parengia prielaidas ┼íiame projekte dalyvaujan─Źi┼│ universitet┼│ student┼│ akademini┼│ pasiekim┼│ tarpusavio pripa┼żinimui, siekia sudaryti savo studentams galimybes giliau pa┼żinti atskir┼│ Europos taut┼│ kult┼źr─ů. Nusta─Źius vieningus student┼│ pasiekim┼│ ir ─»vertinimo kriterijus, Lietuvoje gautas diplomas b┼źt┼│ pripa┼ż─»stamas visoje Europoje. CE projektas atsirado, siekiant ─»gyvendinti vieningos, ta─Źiau ─»vairiakult┼źr─Śs Europos vizij─ů. Pl─Śtojant Europos pilie─Źio identitet─ů, svarbu suprasti kit┼│ Europos ┼íali┼│ kult┼źros ypatumus, o tai ─»manoma tik mokant kalbas, kuriomis kalba t┼│ ┼íali┼│ gyventojai. Atsi┼żvelgiant ─» tai, CE projektas si┼źlo i┼ívykstantiesiems studentams organizuoti parengiamuosius kalb┼│ kursus. Planuojama, kad per pirm─ůj─» studij┼│ u┼żsienyje semestr─ů lygiagre─Źiai su angli┼íkai d─Śstomais kursais studentai mokysis ir tos ┼íalies gimtosios kalbos. Antrojo semestro metu atvykusieji studentai jau tur─Śt┼│ studijuoti kartu su priiman─Źiojo universiteto studentais gimt─ůja tos ┼íalies kalba. Priiman─Źi┼│j┼│ universitet┼│ student┼│ atstovyb─Śs tur─Śt┼│ pad─Śti atvykusiems studentams ─»silieti ─» tos ┼íalies studenti┼ík─ů ir kult┼źrin─» gyvenim─ů. Campus Europea projektu siekiama pailginti, lyginant su Socrates/Erasmus programa, student┼│ studij┼│ ir d─Śstytoj┼│ sta┼żavimosi laik─ů. Student┼│ studijas u┼żsienio universitetuose planuojama prailginti iki vieneri┼│ met┼│. Studentai, nor─Śsiantys ─»gyti CE projekto dalyvio ÔÇ×vard─ůÔÇŁ, prival─Śs per studij┼│ bakalauro ir magistrant┼źros programose metus studijuoti dviejuose skirting┼│ ┼íali┼│ universitetuose du kartus po vienerius metus.

CE projektas svarbus ir kaip ma┼ż┼│ taut┼│ kalb┼│ i┼ínykimo prevencijos priemon─Ś ÔÇô nors ir mok─Śdami angli┼íkai, studentai i┼ímokt┼│ ir tos ┼íalies, kurioje studijuoja, kalb─ů. Tai ypa─Ź svarbu, ugdant Europos pilie─Źio identitet─ů, gerinant ─»vairi┼│ taut┼│ student┼│, d─Śstytoj┼│, vadinasi, ir t┼│ ┼íali┼│ taut┼│ tarpusavio supratim─ů. CE projektas i┼ík─Śl─Ś sau siekin─», kad jame dalyvaujan─Źi┼│ universitet┼│ student┼│ mobilumas siekt┼│ net 40 procent┼│. Tai rei┼íkia, kad i┼í m┼źs┼│ universiteto jame tur─Śt┼│ dalyvauti apie du t┼źkstan─Źiai student┼│. Projekto ─»gyvendinim─ů jo pradin─Śje faz─Śje finansi┼íkai remia Liuksemburgo vyriausyb─Ś, ─»vair┼źs nevyriausybiniai fondai, kuri┼│ prezidentais yra tokie ─»┼żym┼źs ┼żmon─Śs, kaip buv─Ös Vokietijos kancleris Helmutas Kolis, kuris dalyvavo paskutiniajame susitikime su CE universitet┼│ studentais; dabartinis Vokietijos vyriausyb─Śs kancleris Gerhardas ┼árioderis ir kiti. Apie projekto tikslus jau yra informuotos atitinkamos Europos S─ůjungos strukt┼źros, bendraujama su Socrates/Erasmus main┼│ programa. Galima tik─Śtis, kad projekto veikla ateityje ─»gis didesn─» pagreit─». Jo rezultatai tapt┼│ svarbiu veiksniu, pl─Śtojant europin─Ö universitetini┼│ studij┼│ erdv─Ö su atitinkamomis strukt┼źromis bei  suderintomis studij┼│ programomis.
Kita vertus, kai kurios Bolonijos deklaracijos nuostatos, kuri┼│ i┼ídavoje ir atsirado Campus Europae projektas, ┼íiuo metu vertinamos ne visada vienareik┼ími┼íkai pozityviai. Kai kurie student┼│ jud─Śjimai savo neigiam─ů po┼żi┼źr─» ─» Bolonijos deklaracij─ů motyvuoja tuo, kad ji proteguoja stambi┼│j┼│ pramoninink┼│ interesus, pavyzd┼żiui, siekiant sutrumpinti studij┼│ laik─ů ir tokiu b┼źdu suma┼żinti j┼│ ka┼ítus. O tai, j┼│ nuomone, veda ─» auk┼ítojo mokslo nuvertinim─ů. Savo ruo┼żtu pastar┼│j┼│ oponentai teigia, kad globalizacijos s─ůlygomis ypa─Ź svarbus tampa ┼żmogi┼íkasis veiksnys. Vadinasi, laim─Śti konkurencin─Ö kov─ů su blogiau parengtu specialistu yra ne─»manoma. Tai supranta ir patys pramoninkai bei verslininkai, vadinasi, jie n─Śra ir negali b┼źti suinteresuoti menkinti studij┼│ ir tyrim┼│ kokyb─Ö. Jie ragina ┼íi┼│ tiksl┼│ siekti ne ekstensyviu (ilginant studij┼│ laik─ů), bet intensyviu (diegiant ─» studij┼│ ir tyrim┼│ procesus informacines technologijas, taikant modernius studij┼│ ir tyrimo metodus bei pan.) b┼źdu.

M┼źs┼│ universitet─ů vertins ekspertai i┼í Europos  universitet┼│ asociacijos

Kita svarbi VDU veiklos sritis ÔÇô pasirengimas Europos universitet┼│ asociacijos (EUA) studij┼│ ir tyrim┼│ kokyb─Śs vertinimui instituciniu lygmeniu, kur─» atliks ┼íios organizacijos ekspertai - buv─Ö Europos universitet┼│ rektoriai, mokslininkai, auk┼ítojo mokslo politikai ir pan., dirbantys ┼ívietimo politikos srityje ir turintys didel─Ö studij┼│ kokyb─Śs vertinimo patirt─». EUA jau yra atlikusi daugelio ─»vairi┼│ Europos ┼íali┼│ universitet┼│ studij┼│ kokyb─Śs vertinim─ů, ta─Źiau j┼│ tarpe kol kas buvo labai nedaug auk┼ít┼│j┼│ mokykl┼│ i┼í Ryt┼│ Europos. ┼áiuo metu universiteto veiklos savianaliz─Śs ataskaitai parengti sudaryta jos rengimo grup─Ś (prof. R. Apanavi─Źius, doc. dr. N. Klebanskaja, doc. dr. N. Ma─Źianskien─Ś, SA prezidentas J. Okunis, prof. L. Pranevi─Źius, prof. K. Pukelis, prof. P. Zakarevi─Źius). Pirmojo vertintoj┼│ delegacijos vizito metu m┼źs┼│ universitete vyks susitikimai su ─»vairi┼│ universitetin─Śs bendruomen─Śs lygi┼│ atstovais. Toks studij┼│ ir tyrim┼│ kokyb─Śs ─»vertinimas instituciniu lygmeniu m┼źs┼│ universitetui svarbus tuo, kad gauta gr─»┼żtamoji informacija leis susidaryti objektyvesn─» vaizd─ů apie universiteto studij┼│ kokyb─Śs b┼źkl─Ö bendrame europiniame kontekste. M┼źs┼│ universitet─ů ypa─Ź domina tai, kaip mums sekasi ─»gyvendinti Bolonijos deklaracijos tikslus. Atsi┼żvelgiant ─» galutin─» ekspert┼│ ─»vertinim─ů, nacionalinius ir regioninius pl─Śtros poreikius bus galima koreguoti universiteto pl─Śtros strategij─ů ─»vairiose veiklos srityse.

VDU siekia u┼żtikrinti studij┼│ ir mokslini┼│ tyrim┼│ kokyb─Ö

Svarbus Bolonijos deklaracijos ir bendros Europos universitetini┼│ studij┼│ erdv─Śs k┼źrimo tikslas yra glaud┼żiai susij─Ös ir su siekiu u┼żtikrinti auk┼ít─ů studij┼│ kokyb─Ö. Kokybi┼íkos universitetin─Śs studijos tur─Śt┼│ parengti specialist─ů, kuris atitikt┼│ du svarbiausius reikalavimus ÔÇô b┼źt┼│ s─ůmoningas, pilnavertis savo valstyb─Śs ir Europos pilietis bei geb─Śt┼│ s─Śkmingai konkuruoti darbo rinkoje. Vadinasi, kokybi┼íkos universitetin─Śs studijos tur─Śt┼│ derinti pilieti┼íkumo ugdymo ir specialisto rengimo sandus. Universiteto misija ÔÇô ne tik auk┼íto lygio profesional┼│ rengimas, bet ir ugdymas inteligent┼│, kurie u┼żtikrint┼│ visuomen─Śs pa┼żang─ů bei atitinkam─ů socialin─Ö ir ekonomin─Ö visuomen─Śs brand─ů bei jos stabilum─ů. Akivaizdu, kad studij┼│ kokyb─Ś ne─»manoma be glaudaus universiteto ir visuomen─Śs bendravimo pla─Źiausia prasme. Labai svarbu ir tai, kiek universitetin─Śs studijos atitinka paskutinius mokslo pasiekimus, europines ir pasaulines mokslini┼│ tyrim┼│ ir studij┼│ tendencijas. Siekdamas kaupti ir analizuoti informacij─ů min─Śtais klausimais, VDU Senatas 2002 metais nutar─Ś ─»kurti Studij┼│ kokyb─Śs centr─ů (SKC), kuris prad─Śjo veikti nuo 2003 met┼│ rugs─Śjo m─Śn. SKC veikla susijusi su studij┼│ ir mokslini┼│ tyrim┼│ kokyb─Śs u┼żtikrinimu. Praeitais metais SKC koordinavo Atviros Lietuvos fondo remiam─ů projekt─ů, kurio i┼ídavoje buvo apibendrinta pasaulin─Ś patirtis studij┼│ kokyb─Śs srityje, parengti studij┼│ kokyb─Śs vertinimo instrumentai, i┼ítirta studij┼│ kokyb─Śs b┼źkl─Ś instituciniu lygmeniu trijuose Lietuvos universitetuose (tame tarpe ir VDU) bei keturiose kolegijose. Gauti tyrim┼│ rezultatai buvo apibendrinti baigiamojoje konferencijoje, kuri ─»vyko 2003 met┼│ lapkri─Źio m─Śn. Vytauto Did┼żiojo universitete, bei VDU SKC i┼íleistame straipsni┼│ rinkinyje ÔÇťStudij┼│ kokyb─Śs u┼żtikrinimo sistemos modeliavimas pasaulin─Śs patirties konteksteÔÇŁ (2003, VDU SKC). D┼żiugu, kad studij┼│ kokyb─Śs tobulinimo procese, konsultuojant SKC, aktyviai bei produktyviai dalyvauja ir m┼źs┼│ universiteto Student┼│ atstovyb─Ś. Ji jau apklaus─Ś 1574 studentus, siekdama i┼ísiai┼íkinti jiems aktualius studij┼│ kokyb─Śs klausimus.

VDU SKC universiteto u┼żsakymu taip pat atliko 2001ÔÇô2002 met┼│ laidos vis┼│ bakalauro studij┼│ program┼│ universiteto absolvent┼│ ─»sidarbinamumo tyrim─ů, kurio rezultatai sausio m─Śnes─» buvo aptarti VDU rektorate. Tyrim┼│ rezultatai rodo, kad ir toliau reik─Śt┼│ gerinti universiteto akademin─Śs bendruomen─Śs ir jo absolvent┼│ bendradarbiavim─ů. Taip pat tikslinga pl─Śtoti bei tobulinti universiteto absolvent┼│ duomen┼│ baz─Ö, kuri pad─Śt┼│ su jais palaikyti glaudesnius ry┼íius. Gerinant studij┼│ kokyb─Ö svarbus ir tarptautinis bendradarbiavimas. Nuo 2004 met┼│ SKC, kaip partneris, dalyvauja 6 ES Bendrosios programos projekte, tirdamas skirting┼│ kart┼│ universiteto student┼│ ir absolvent┼│ bendradarbiavimo galimybes. Kartu su Zalcburgo universitetu SKC pareng─Ś projekt─ů, skirt─ů universiteto ir visuomen─Śs bendradarbiavimo gerinimui.

Absolvent┼│ ─»sidarbinamumo tyrimo rezultatai atskleid─Ś, kad siekiant gerinti studij┼│ kokyb─Ö universitete tikslinga b┼źt┼│ ─»steigti taip vadinam─ů ÔÇ×Didaktinio mokymo centr─ůÔÇŁ (Teaching/Learning Centre), kuris pad─Śt┼│ d─Śstytojams tobulinti savo d─Śstymo ─»g┼źd┼żius. D─Śstytojams, kurie yra konkre─Źios mokslo srities specialistai, ta─Źiau n─Śra baig─Ö joki┼│ didaktini┼│ studij┼│, da┼żnai b┼źna sunku, remiantis naujausia pasauline patirtimi, tinkamai organizuoti studij┼│ proces─ů, parengti kokybi┼íkas studij┼│ programas ir jas realizuoti konkre─Źiame studij┼│ procese. Kita svarbi min─Śto tyrimo i┼ídava ta, kad norint gerinti absolvent┼│ ─»sidarbinamum─ů labai svarbus vaidmuo tenka Universiteto karjeros centrui bei karjeros konsultantams, kurie pad─Śt┼│ studentui planuoti savo karjer─ů ir baigusiam studijas s─Śkmingai ─»sidarbinti.

Mobilumas, VDU diplom┼│ pripa┼żinimas Europoje, pilieti┼íkumo ugdymas ir galin─Źi┼│ konkuruoti darbo rinkoje specialist┼│ rengimas, kuris siejasi su studij┼│ kokybe, universiteto atvirumas visuomenei ir glaudus bendradarbiavimas su ja ÔÇô tai kelias, vedantis ─» bendr─ů Europos universitetini┼│ studij┼│ erdv─Ö. Tai nepaprastai aktualus ir svarbus tikslas, kurio turi siekti m┼źs┼│ universiteto akademin─Ś bendruomen─Ś organizuodama savo veikl─ů.


(c) Universitas Vytauti Magni